Get Adobe Flash player

Kalendarz

Październik 2017
P W Ś C P S N
« Wrz    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Archiwum

REALIZACJA PROJEKTU EDUKACYJNEGO

„PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY”

W KLASIE I W ROKU SZKOLNYM 2010/2011

III ETAP

13 czerwca 2011 roku dobiegła końca realizacja III (ostatniego) etapu projektu edukacyjnego „Pierwsze  uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”, który w całości opiera się na wykorzystaniu Teorii Inteligencji Wielorakich opracowanej przez amerykańskiego psychologa – Howarda Gardnera. Teoria ta została uznana za jedno z największych osiągnięć nauk społecznych końca XX wieku.

W tym roku szkolnym w projekcie brała udział klasa I z wychowawczynią Agatą Bukałą. Tematem projektu był „Świat wokoło mnie, czyli to, co znam i co poznać chcę”. W czasie lekcji i zajęć dodatkowych, od stycznia do czerwca, dzieci pracowały i bawiły się w tematycznych ośrodkach zainteresowań, kształtujących różne rodzaje inteligencji: językowo-lingwistyczną, matematyczno – logiczną, wizualno-przestrzenną, przyrodniczą, muzyczną, kinestetyczną (ruchową),  interpersonalną (społeczną),  intrapersonalną (refleksyjną). Ośrodki wyposażone były w różne zabawki, gry, układanki, mozaiki, historyjki obrazkowe, teatrzyk, książki, modele Ziemi, globus, mikroskopy, ogromny zestaw Logico, instrumenty perkusyjne i zestaw do gier sportowych wraz z chustą animacyjną. Dzieci często bawiły się w pocztę, bank i sklep. Lubiły zabawy w teatrzyku z pacynkami i kukiełkami oraz muzykowanie przy pomocy instrumentów. Chętnie korzystały z zestawu 50 gier, spośród których najbardziej polubiły „chińczyka” i bierki. Lubiły słuchać bajek i opowiadań, oglądać książki i ilustracje, rozmawiać o otaczającym świecie.

Przy pomocy zestawu kart magnetycznych, ułożyły Klasowy Kodeks Dobrego Zachowania. Uczestniczyły w wymyślonym przez siebie Klasowym Turnieju LOGICO, podczas którego wyłoniony został zwycięzca.

Dzieci brały udział w licznych wyjściach i wyjazdach do różnych ciekawych miejsc. Odwiedziły Wodociągi Miejskie, Muzeum Regionalne, Galerię Sztuki, Teatr Maska w Rzeszowie. Były na wycieczce w lesie, w ogródkach działkowych, parku i w mieście. Zapoznały się z pracą szewca, piekarza, pocztowca.

Zimą obserwowały śnieg przez lupki, badały jego czystość, sprawdzały, jak w zależności od temperatury zmienia się stan skupienia wody. Na wiosnę prowadziły parapetową hodowlę rzeżuchy, cebuli i pietruszki. Siały nasiona na  szkolnym klombie. Gromadziły wiadomości o ptakach i ich zwyczajach. Wzięły udział w szkolnym Dniu Wiosny i konkursach: O zdrowiu oraz Projekt EKO -torby. Robiły kanapki z nowalijkami.

Aktywnie uczestniczyły również w organizacji Gminnego Konkursu Ekologiczno-Przyrodniczego „Niech bije zielone serce Ziemi”. Przygotowały i przedstawiły inscenizację pt. „Dzieci-Śmieci”. Wzięły udział w konkursie plastycznym na plakat o roślinach i zwierzętach chronionych. Odwiedzając Galerię Sztuki MOK, obejrzały własne prace na wystawie pokonkursowej.

W pracowni szewca poznały różne sposoby naprawiania butów i przyswoiły sobie wiele nowych terminów związanych z pracą tego rzemieślnika. Odwiedzając piekarnię dzieci obserwowały proces wypieku chleba i miały okazję samodzielnie uformować i upiec bułeczki.

Na poczcie śledziły nadawanie paczki, poznały pracę pocztowca i listonosza.

W trakcie wycieczki do Wodociągów Miejskich uczniowie odkryli bezcenną wartość wody i sposoby jej pozyskiwania do gospodarstw domowych.

Na wyjeździe do lasu w Tuszymie dzieci zwiedziły szkółkę leśną, obserwowały zwierzęta i rośliny. Wzięły również udział w leśnych zawodach sportowych. Miały okazję podziwiać eksponaty zgromadzone w Muzeum Leśnym i rozmawiać z leśniczym o problemach lasu.

Uczestniczyły w wyjściu do Szkoły Muzycznej, gdzie poznały brzmienie wielu instrumentów, wysłuchały krótkiego koncertu i zwiedziły Szkołę.

Podczas realizacji projektu, dzieci nauczyły się wielu piosenek i wierszy, z sukcesem opanowały różne sprawności fizyczne, z zapałem wykonywały prace plastyczne i techniczne. Podczas dodatkowych zajęć miały okazję lepiej się poznać i zintegrować. Nabyły również wiele ciekawych wiadomości i umiejętności.

Uroczysty pokaz efektów projektu miał miejsce 13 czerwca 2011 roku o godz.1600 w Sali gimnastycznej SP10. Zaproszeni rodzice, goście i Dyrektor szkoły obejrzeli montaż słowno-muzyczno-ruchowy pt. Czerwcowy kramik z kwiatami. Dzieci recytowały wiersze, śpiewały piosenki, popisywały się chodzeniem na szczudłach, zaprezentowały również ekologiczną inscenizację. Na zakończenie pokazu pierwszaki otrzymały dyplomy i maskotki-myszki.

oprac. Agata Bukała