Get Adobe Flash player

Kalendarz

Październik 2017
P W Ś C P S N
« Wrz    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Archiwum

REALIZACJA PROJEKTU EDUKACYJNEGO

„PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY”

W KLASIE I W ROKU SZKOLNYM 2009/2010

II ETAP

Projekt edukacyjny „Pierwsze  uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”  jest skierowany do uczniów klas pierwszych wybranych szkół w sześciu województwach.  W każdej szkole przebiega w trzech etapach.

W roku szkolnym 2009/2010 II etap projektu  był realizowany przez klasę I i jej wychowawcę Małgorzatę Węgrzyn.

Aby rozpocząć realizację projektu według teorii inteligencji wielorakich nauczycielka brała udział w kilku szkoleniach prowadzonych przez edukatora projektu, a także korzystała z indywidualnych comiesięcznych konsultacji.

Realizacja II etapu  projektu rozpoczęła się w grudniu 2009 roku, od przeprowadzenia diagnozy uczniów, określenia profilu ich inteligencji. W ustaleniu tego profilu pomogły również ankiety wypełnione przez rodziców uczniów podczas spotkania zorganizowanego w związku z projektem.

W klasie urządzone zostały trzy ośrodki zainteresowań, każdy do rozwijania innych inteligencji. Ośrodki te wyposażone zostały zgodnie z wymaganiami ustalonymi przez organizatorów w pomoce, które szkoła otrzymała w związku z realizacją projektu.

Po analizie profili inteligencji uczniów, w powiązaniu z ich zainteresowaniami wychowawczyni opracowała program pt. „Ja i mój świat”. Podczas realizacji projektu uczniowie poznawali zmiany związane z porami roku, zdobywali informacje  o roślinach  i zwierzętach w różnych środowiskach. Dowiadywali się również o swoim mieście, kraju  i świecie. Czytali, słuchali i inscenizowali utwory literatury dziecięcej, opowiadali historyjki obrazkowe związane z tematem przyrody.

Dzieci z klasy I były szczególnie zainteresowane światem zwierząt. W związku z tym poznały zwierzęta egzotyczne oraz zwierzęta z wiejskiego podwórka. Zdobywały wiadomości o tych zwierzętach, przedstawiały scenki o nich, wykonywały prace plastyczne, uczyły się piosenek i wierszy. Wybrały się także na wycieczkę do Lecznicy dla Zwierząt oraz do sklepu zoologicznego. Dzieci tworzyły również swoje własne książeczki słowno – obrazkowe pt. „Moje ulubione zwierzątko”

Kiedy pierwszoklasiści zaczynali projekt była zima. Mimo tego podczas zajęć dzieci wychodziły na boisko szkolne, jeździły na sankach, bawiły się na śniegu. Robiły doświadczenia ze śniegiem, sprawdzały w jakich warunkach się topi, obserwowały czy śnieg jest czysty. Podczas zimowych zajęć dzieci poznały przepis na masę solną, samodzielnie ją wykonały, a potem lepiły  z niej bałwanki i wykonywały inne prace plastyczne.

Gdy zbliżała się wiosna dzieci postanowiły założyć swoje własne hodowle roślin. Uczniowie  siali rzeżuchę, sadzili cebulki kwiatowe, zakładali hodowlę fasolki. Ozdabiali słoiczki i kubki na swoje małe ogródki, wykonywali tabliczki, obserwowali przez lupy, oraz pod mikroskopem, jak zmieniają się nasiona. Gdy nadeszła wiosna dzieci poznawały jej charakterystyczne cechy, dowiedziały się o pracach w polu, przylotach ptaków, o tym co dzieje się na łące.

Podczas realizacji programu, nie zapomniano również o tym, że naszą planetę należy szanować. Zorganizowany został konkurs ekologiczny. Dzieci rywalizowały ze sobą, wyłoniono zwycięzców, wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy i nagrody. Uczniowie wykonywali także prace plastyczne  z odpadów.

Podczas realizacji projektu dzieci korzystały z otrzymanych przez szkołę pomocy. Grały w gry, przygotowywały mini-przedstawienia, wykonywały zadania matematyczne.

Uczniowie chętnie oglądali książki, albumy ze zdjęciami, słuchali bajek, do których potem wykonywały prace plastyczne. Chłopcy lubili majsterkować, dzięki zestawowi narzędzi  znajdującemu się w pomocach.

Podczas zajęć dzieci bawiły się w różne zabawy tematyczne: sklep z gazetami, biuro, bibliotekę, pocztę. Poznawały w ten sposób  otaczający je świat.

W pomocach, które otrzymaliśmy znajdował się również sprzęt sportowy. Dzieci mogły rozwijać sprawność fizyczną podczas ciekawych zabaw. Realizacja projektu sprawiła, że każde dziecko było mistrzem w jakiejś sportowej konkurencji.

Podczas zajęć dzieci mogły również muzykować dzięki instrumentom, które miały do dyspozycji w związku z udziałem w projekcie. Każdy miał swój ulubiony instrument i grając na nim doskonalił swoje muzyczne umiejętności.

Zajęcia dodatkowe z uczniami trwały 50 godzin. Dwie ostanie godziny były przeznaczone na pokaz efektów. Miał on miejsce w sali gimnastycznej  SP NR 10, 15 czerwca 2010 r. Na pokaz zostali zaproszeniu rodzice i bliscy dzieci. Swoją obecnością zaszczyciła nas p. Edukator Alicja Krzak oraz p. Dyrektor szkoły Grzegorz Matłok

Opracowała: Małgorzata Węgrzyn